Monday, August 16, 2010

MENCINTAI ATAU DICINTAI

what is love? adakah lebih baik mencintai atau dicintai? aku pun tidak mengerti. Aku kadang2 tidak dapat memahami dirinya. Puas sudah aku cuba yang terbaik untuk dirinya. Tapi aku dapat merasakan yang ianya hanyalah sia-sia. Kenapa dia tidak berlaku jujur pada ku? siapakah aku di dalam hidupnya? Ku merasakan diriku tidak jua penting di dalam penghidupannya. Acap kali aku dibuntui pelbagai persoalan yang masih belum bisa terungkap hingga ke detik ini. Apakah salahku hingga tegar dikau melakukan sedemikian pada ku?

Salahkah aku untuk menjaga dirimu sepenuh jiwaku? Sering kali aku dipersalahkan atas apa jua yang terjadi. Bukan diriku meminta untuk dipujuk. Namun aku jua wanita biasa sayang. Aku terlalu rindukan belaian mesra darinya. Aku tidak mengerti. Aku kusut memikirkannya. Adakah aku bukan yang terbaik untuk dirinya? Atau dirinya sudah mempunyai insan yang lebih bisa mencintainya melebihi kasih ku padanya.

Ya Allah Ya Tuhanku.. daku memohon pada Mu Ya Allah. Hambamu yang lemah ini mengerti cinta Pada Tuhan perlu lebih bisa kuat dari cinta duniawi ini. Hambamu ini merayu, merintih kepadamu Ya Allah tolonglah beri daku kekuatan Ya Allah. Aku telah puas merintih kesedihan atas kelukaan yang acap kali diterima. Puas sudah ku membujuk diriku agar terus sabar dan tabah. Ya Allah, berikanlah hambamu yang hina ini ketenangan dijiwa jua disanubari ku agar aku kan terus bangun meranjau onak duri kehidupan Mu Ya Allah. Ketenangan dan kerahmatan DariMu sangat dipohon. Hanya PadaMu Jua tempat ku mengadu, merintih, merayu, dan memohon pertolongan.

Sungguhpun aku terlalu mencintai, mengasihi dirinya. Aku pasrah Ya Tuhan..Ya Allah. Kiranya rentetan lakaran lukisan kehidupan ku bukan bersama si dia yang ku cintai. Aku pasrah. Aku Redha. Aku Sabar. Aku terima Qadha' dan Qadar mu Ya Rahim.

Mungkin dirinya sudah mempunyai teman lain selain diriku. Aku cuba menerimanya. Ku ketahui siapalah diriku hanya insan biasa. Walau ku punyai hati dan perasaan. Ku juga ketahui insan yang ku cintai itu jua punya hati dan perasaan. Aku mohon padaMu Ya Allah. Berilah kebahagiaan kepada si dia bersama insan yang disayangi serta dicintainya itu. Walaupun separuh jiwaku pergi setelah kehilangan dirinya. Aku turut bahagia melihat kebahagiaan dirinya dengan teman barunya itu.

Benar kata orang. Lebih baik dari dicintai dari mencintai. Perasaan cinta adalah suatu perasaan indah yang sukar untuk diperkatakan. Cinta adalah perasaan kasih yang begitu mendalam. Hanya insan yang saling berkasih mengerti apa itu cinta. Indahnya dan betapa Agungnya ciptaan Mu Ya Allah. Walaupun si dia tidak lagi mencintai diriku. Ku jua senang melihat orang yang ku cintai bahagia dalam penghidupannya walaupun aku tiada disisinya. Walau ku rasa kesunyian dan kelukaan yang terhiris. Akan terus kuat ku melangkah masa depanku. Walaupun aku bukan untuk mu. Akan ku terus kuat. Kuat. Kuat. Kuat. Kuat dan Kuat sehabis dayaku. Tika bersamamu sayang. Dikau acap kali memberi keyakinan pada diriku agar terus kuat meniti ranjau di hadapan. Kekuatan yang dikau berikan dahulu akan terus ku bawa berjuang hingga ke akhir hayatku. Terima kasih sayangku kerana mengajarku menjadi seorang insan, seorang wanita yang kuat.

Maafkan diriku jika aku bukan yang terbaik bagimu. Kenangan indah, suka duka kita bersama kan ku abadikan ianya dalam memoriku. Maafkan daku atas segala khilaf ku, kesilapan dan kesalahan ku padamu. Terima kasih atas segala kenangan bersama, belaian kasih sayang dan juga rasa cinta yang dicurahkan padaku selama kita bersama.
Walaupun kita tidak lagi bersama. Hanya doaku sentiasa bersama mu SAYANG.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...